آینده بورس به همراه افزایش دلار تحلیل برتر کدام است؟

۹,۸۵۵ بازديد

افزایش دلار

اواخر هفته ی گذشته شاهد نوسان قیمت دلار بودیم اما هم اکنون میبینیم که قیمت دلار روند افزایشی دلار در پی گرفته و باعث افزایش نرخ ارز و تورم شده است. سال 73-74 را در جدول 2 نگاه کنید؛ در آن زمان هم افزایش نرخ ارز داشتیم. چنانکه عنوان شد، ما در سال 96، حدود 54.4 میلیارد دلار واردات داشتیم. اما جالب این است که اگر روند چند سال بعد از آن را هم ببینیم، این رقم نوسان شدید دارد و از نرخ ارز تبعیت نمیکند. این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۶ هزار و ۷۴۶ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۶ هزار و ۸۸۹ تومان اعلام شد. بر اساس اطلاعات بهروزرسانی شده در سایت صرافی ملی، قیمت دلار برای خرید 25499 تومان و قیمت دلار برای فروش 25755 تومان است. اما با این حال رشد بیش از اندازه قیمتها در طولانی مدت توجیهی ندارد. در این سناریو دلار برای سال آینده ۳۵ هزار تومان برآورد شده است و با متوسط رشد سالانه ۵۰ درصدی نرخ ارز، در سال ۱۴۰۴ دلار به بیش از ۱۰۰ هزار تومان و نهایتا در ۱۴۰۶ به ۲۸۵ هزار تومان خواهد رسید. این بیشترین میزان رشد قیمت دلار در ۲ماه گذشته است.

آینده بورس در ایران

اینجا اگر بخواهیم آن اتفاق بیفتد (که متعاقب افزایش نرخ ارز، تقاضای ارز کاهش پیدا کند)، فقط اینطور ممکن است که تولید کاهش یابد، تا واردات کالاهای واسطهای کم شود؛ اما اگر شما شواهد اقتصاد ایران را ببینید - چه در سال 74 چه در سال 90 - با افزایش نرخ ارز،اینده بورس و واردات کم نشده است. حتی به منافع بخش مهمی از مردم هم ضربه زد و این درحالیست که کاهش مداخله باعث رشد بازار می شود. دکتر صالح آبادی با شاره به تداوم تامین ارز مورد نیاز در سامانه نیما تصریح کرد: هم بانک مرکزی و هم صادرکنندگان غیرنفتی با قدرت در سامانه نیما ارز موردنیاز کشور را عرضه می کنند و هم تامین ارز کالاهای اساسی انجام می شود. بررسیها نشان میدهد علت افزایش شیب صعودی قیمت ارز احتمالا به ۳موضوع بازمیگردد؛ از یک طرف آمارها نشان میدهد امسال هزینههای وارداتی کشور به شکل محسوسی افزایش خواهد یافت و به این ترتیب امسال دولت به منابع ارزی بیشتری برای واردات کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته نیاز دارد؛ این موضوعی است که احتمالا فعالان بازار ارز آن را درک کردهاند و با توجه به میزان منابع و مصارف ارزی در حال پیشخور کردن نوسانهای آینده قیمت ارز هستند.

بانک ها 

از اواخر فروردین ماه تا اوایل هفته ی گذشته شاهد افزایش قیمت های این مقاطع توسط بانک ها بودیم . این در حالیست که در بازار بین الملل در کشورهای آمریکا و اروپا بهای مقاطع فولاد با ثبات همراه بود . ۵️- در برابری یورو به دلار، با افزایش انتظارات نرخ بهره ای در آمریکا، تقاضا برای دلار افزایش داشته و قیمت حمایت مهم و کف پنج ساله را در محدوده ۱.۰۴۷۱ شکسته و احتمال اول در میان مدت ادامه روند نزولی خواهد بود. باعث شده تا حجم عرضه ی کالاهای فولاد و آهن کم و قیمت ها افزایش پیدا کنند . در صورتی که باید حجم عرضه ی کالا افزایش پیدا می کرد و قیمت ها کاهش پیدا میکردد. البته به تازگی به صادرکننده ها اجازه واردات کالا بیشتری داده و همین مساله میزان عرضه کالا را بیشتر و میزان عرضه دلار در بازار را تا حدودی کاهش می دهد و این موضوع می تواند در مجموع بر میزان عرضه دلار در بازار نیز تاثیر بگذارد. دلار هرات از مثلث مرگبار خارج می شود؟ تفاوت نرخ بهره به این معناست که چه مقداری از یک ارز به ازای یک دلار پرداخت می شود.

بنا به روایت اکوایرن، روز گذشته قیمت دلار کماکان در بازار منجمد بود اما سکه به بالای ۱۲ میلیون رسید. در صورتی که امروز اسکناس آمریکایی زیر محدوده یاد شده معاملات خود را آغاز کند، احتمال آزمون دوباره محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومانی وجود خواهد داشت. پیشبینی معاملهگران بازار ارز تهران از نرخ دلار در روزهای آینده هم در همان محدوده ۲۷ هزار و ۶۵۰ تا ۸۵۰ تومان بوده است. با نزدیک دلار به محدوده مقاومتی ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان بازار ارز تهران با یک هسته سخت روبرو شد. البته بازار خودرو خاص است و مؤلفههای غیراقتصادی زیادی در این بازار دخیلند؛ خیلی نمیشود شرایط خودرو را به همهی اقتصاد تسری داد. زمانی که اخطار ایالات متحده به بازارها رسید قیمت دلار در بازارها با افزایش زیادی روبرو شد به طوری که شاخص دلار درقیاس با شش ارز اصلی، ۰.۲۵۸ درصد افزایش یافت. صرافان در تحلیل وضعیت بازار میگویند در تعطیلات سال نو همواره به دلیل تعطیلی گسترده تقاضای خرید کاهش چشمگیری مییابد و بهای ارز در روزهای اسفند به واسطه افزایش تقاضا برای سفر خارجی رشد میکند اما معادلات بازار در سالهای اخیر دستخوش تغییر شده و به نظر میرسد همزمان با تطیلات نوروز، بانک مرکزی نیز کمتر از گذشته نسبت به تزریق ارز در بازار اقدام میکند .
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.